Goed lezen = kilometers maken
In mei 2024 mocht ik in opdracht van Noordhoff Uitgevers deze enthousiaste en ervaren leerkracht uit Spijkenisse interviewen. De hoofdvraag van het interview? Hoe gaat jouw school om met leesvaardigheid? Volgens de berichten die we de laatste maanden via de media ontvangen, moet het vak lezen namelijk meer in de spotlights gezet worden. Iedere leerkracht of docent (zoals ik) weet dat goed kunnen lezen essentieel is om vooruitgang te boeken. Bij ieder vak op elk niveau. Maar wat werkt wel, en wat werkt niet?
De visie van Noordhoff is: lezen = leren. Een verschil van één letter, maar eentje met grote gevolgen. Er gaat immers een wereld voor je open als je goed kan lezen. Voor sommige kinderen is dit jammer genoeg een ‘ver-van-mijn-bed-show’. Hoe ga je daar als leerkracht in het PO mee om? Kimberley Thijs (39), juf van groep 4 en taal-en leescoördinator op basisschool Op Dreef in Spijkenisse, vertelt hoe er op haar school met leesvaardigheid wordt omgegaan. Lees hier het hele artikel:
Zo’n interview vind ik altijd een mooie klus! Ten eerste is het gewoon erg leuk om iemand de hemd van het lijf te vragen over een onderwerp waar ik zelf ook affiniteit mee heb. Daarnaast is het een interessante uitdaging om alle input van de geïnterviewde te reduceren tot een boeiende tekst die lekker vlot leest.
In de meeste gevallen bepaalt de opdrachtgever het max. aantal woorden van de tekst. Dat dwingt je om hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden. Ingrediënten die ook niet mogen ontbreken zijn een pakkende titel, passende subtitels en (indien geoorloofd) hier en daar een vleugje humor. Uiteraard moet de geïnterviewde het idee hebben dat je alle antwoorden goed hebt verwoord, dus na een laatste check van Kimberley kon dit artikel richting de eindredactie van Noordhoff.
Dit is trouwens niet het enige interview dat ik voor Noordhoff Uitgevers heb afgenomen. Op hun internetpagina ‘Fan scholen voor scholen’ staan nog een aantal columns van mijn hand. Deze gaan over de gebruikerservaring van de methode Nieuw Nederlands Junior Taal, Spelling en Lezen en de methode Engels Stepping Stones Junior op basisscholen. Je leest ze hier:
“We zijn heel blij met onze keuze!”
“Nieuw Nederlands Junior Taal is voor Daltonscholen een aanrader.”
“Fijn voor onze leerlingen dat de lessen zo overzichtelijk zijn”